22. april 2019 0 Comments Huset

Att beskriva ett hus

När huset ska säljas kan presentatationstexten vara helt avgörande. Det är flera saker man ska tänka på. Både helt generella textregler, men också detaljer som är specifika för just det att sälja ett hus.

Vad ska man tänka på? Först och främst ska man förstås känna sin publik. Vem skriver man texten till, vem är den potentiella köparen? Det är skillnad på hur man beskriver ett hus för de unga förstagångsköparna, för det mera väletablerade medelådersparet och för fastighetsinvestorer.

Oavsett vem som ska läsa texten är det alltid en bra idé att fokusera på läsbarheten. Långa, krångliga meningar har aldrig sålt något. Precisa formuleringar, klara budskap och aktiv berättarstil är tekniker som går hem. Även om texten är kort, fungerar det också att dela texten upp i ämnebitar. Håll t ex. rumsfördeling och geografisk placering åtskilda. Låt läsaren bli klar med en form av intryck innan hen leds vidare till nästa.

Fastighetsmäklare är medveten om detta.

Några har egna skribenter anställda att ta hand om copywriting. Andra tar hjälp av professionella textbyråer. Det finns dem som specialiserat sig på just fastighetstexter. Det handlar om att sälja husen och för att kunna göra detta, bör man känna till var man har sin styrka. Kan man med sina ord måla en bild av hur ett hem ser ut, är det givet att skriva de här texterna själva.

Ofta är en mäklare dock bäst på att värdera husen. Några kan läsa människor när de visar runt i huset, och kan se om det är det här de letar efter eller något annat.  De kan helt enkelt koppla ihop rätt hus och människor. En mäklare vet dock att för att få ut potentielle köpare för att titta på husen, måste de först väcka deras intresse.  Att sälja ett hus börjar med perfekt tagna bilder i kombination med ordentligt formulerade texter.


Share: